Ürtiker, halk arasında bilinen adıyla " kurdeşen" vücutta yaygın, yer değiştiren, kaşıntılı kabarıklıklarda seyreden bir hastalıktır. Bazen kabarıklıklar solunum yollarını etkileyerek nefes darlığına, ince derili bölgeleri etkileyerek dudak ve göz kapaklarında şişlikler oluşmasına, nadiren de gastrointestinal kanalı etkileyerek karın ağrılarının yaşanmasına neden olabilir.
Ürtiker şikayetlerin devam etme süresine göre akut ve kronik ürtiker olmak üzere ikiye ayrılır. 6 haftadan kısa süren ürtiker akut, daha uzun süre devam eden ürtiker ise kronik ürtiker olarak isimlendirilir.
Akut ürtiker genellikle psikolojik bir stres zemininde, çoğunlukla ağrı kesici - kas gevşetici - antibiyotik gibi ilaç gruplarına bağlı veya vücutta mevcut olan bir enfeksiyona bağlı, nadiren de bazı gıdalara bağlı alerjik reaksiyonlar nedeniyle görülür.

Ürtiker (Kurdeşen) hakkında daha fazla bilgi için bizimle iletişime geçebilirsiniz.
İletişime Geç

Neler ürtikere neden olabilir?

• İlaçlar (antibiyotikler, ağrı kesiciler, kas gevşeticiler)
• Tiroid bezi hastalıkları
• Enfeksiyonlar (viral enfeksiyonlar, diş çürükleri, sinüzit, idrar yolu enfeksiyonları, vajinal enfeksiyonlar vb
• Kabuklu yemişler
• Kabuklu deniz ürünleri
• Ambalajlı / işlenmiş gıdalar
• Bazı meyveler,
• Gıda boyaları, içecek renklendiriciler
Bunların yanında bazı fiziksel uyaranlar da ürtikere yol açabilir. Örneğin basınç ürtikeri uzun süre yürüme sonrası ayak tabanlarında ağrılı şişlikler veya uzun süre poşet taşımaya bağlı avuç içinde karıncalanma, kaşıntı, kızarıklık veya ağrı şeklinde ortaya çıkabilir.

Ürtiker tedavisi nasıl yapılır?

Yeni başlayan ürtikerde altta yatabilecek nedenler araştırılır. Altta yatan durumun tedavisi ile birlikte hastalığı kontrol altına almak için antihistaminik ilaçlar ve bazen steroid tedavileri düzenlenir. Stresten uzak durmak ve altta yatan bir hastalık ya da ürtikeri tetikleyen bir faktör mevcutsa bunun ortaya konulması atakların tekrar etmesini önlemek açısından önemlidir.
Kronik ürtikerde çoğu hastada altta yatan bir sebep bulunamamaktadır. Kronik ürtikerde tedavide amaç belirtilerin kontrol altına alınmasıdır. Tedavi kişisel faktörler göz önünde bulundurularak hastalığın şiddetine göre doktorunuz tarafından planlanır

Muayene randevusu oluşturmak ve merak ettiklerinizi danışmak için bizimle iletişime geçebilirsiniz.