Seboreik dermatit, ya da halk arasında yaygın bilinen adıyla yağlı egzama, cildin yağlanmasının yoğun olduğu saçlı deri, yüz gibi bölgelerde, yağlı ve kabuklu döküntü şeklinde izlenen, toplumda sıkça görülen bir cilt hastalığıdır.

Seboreik dermatit nasıl görülür?

Seboreik dermatit, kızarık bir zemin üzerinde genelde cilde yapışık, yağlı kepeklenme şeklinde görülür. En sık saçlı deri, burun kenarı, kaş dipleri, sakal, kulak arkası, göğüs ön duvarında görülse de avuç içi ve ayak tabanı dışında tüm ciltte görülebilir.

Seboreik dermatit kimlerde görülür?

Seboreik dermatit 1 yaş altı bebeklerde (genellikle konak şeklinde), ergenlik çağında ya da erişkinlik döneminde görülebilir. Seboreik dermatit görülen kişiler çoğu zaman diğer açılardan sağlıklı bireylerdir.

Seboreik dermatit neden oluşur?

Seboreik dermatite neden olan asıl mekanizma net olarak henüz anlaşılamamıştır ancak cilt florasında yaşayan bazı maya mantarların ve ciltte üretilen sebumun hastalıkla ilişkisi olduğu düşünülmektedir.

Seboreik dermatit bir alerji değildir.

Parkinson gibi bazı nörolojik hastalıklar, HIV enfeksiyonu, yoğun alkol tüketimi, bazı psikiyatrik hastalıklar ve bazı ilaçlar seboreik dermatit gelişimini kolaylaştırır.

Hastalık genellikle kış aylarında atak gösterir.

Stres ve üzüntü ile atakların ortaya çıkış ihtimali artar.

Seboreik dermatit bulaşıcı mıdır?

Seboreik dermatit bulaşıcı bir cilt hastalığı değildir.

Seboreik dermatit için kalıcı çözüm var mıdır?

Seboreik dermatit için kür sağlayan kalıcı bir tedavi bulunmamaktadır. Ataklar olduğunda ilaç tedavileri ile kaşıntı, kepek ve döküntü gibi şikayetler tedavi edilebilir. İdame döneminde ise atakların kontrol altına alınmasına yardımcı öneriler takip edilmelidir.

Seboreik dermatit nasıl tedavi edilir?

Bebeklerde konak şeklinde izlenen seboreik dermatit çoğu zaman 1 yaşına kadar kendiliğinden ortadan kaybolur. Nazik bebek şampuanları ile yıkanma sıklığını arttırmak ve saçlı deriye bebek yağları ile nazikçe masaj yapmak konak tedavisinde yardımcı olabilir. Bunlara rağmen kabuklar saçlı deri sınırını aşıyor, kaşıntılı ve iltihaplı görünüyorsa dermatoloji uzmanınız bunun için tedavi başlayabilir.

Ergenlik ve erişkinlik çağında ise hastalık genellikle ataklar ile devam eder. Bu dönemde doktorunuz;

Vücuttaki mantar sayısını azaltmaya yardımcı antifungal şampuan, krem ya da ağızdan alınan ilaçlar başlayabilir,

Kabuklu evrede kabukları daha kolay uzaklaştırmak amacıyla soyucu etkili (keratolitik) tedaviler uygulanabilir.

Seboreik dermatitin yangısal evresini baskılamak amaçlı steroid içerikli ilaçlar kısa süreli kullanılabilir.

Yangısal sürecin uzun sürdüğü hastalarda steroid dışı baskılayıcı ilaçlar (kalsinörün inhibitörleri) reçete edilebilir.

Detaylı bilgi ve muayene randevusu için bize ulaşabilirsiniz