Atopik dermatit nedir?

Atopik dermatit ya da daha yaygın bilinen isimleri ile atopik egzama / çocukluk egzaması, genellikle hayatın ilk yıllarında başlangıç gösteren, geçici, ataklar ile seyreden, şiddetli kaşıntının eşlik ettiği bir egzama çeşitidir.

Atopik dermatit kimlerde görülür?

Genellikle yeni doğan ve çocukluk döneminde başlangıç görülse de hayatın her döneminde atopik dermatit görülebilir. Atopik dermatit farklı yaş gruplarında farklı görünümlerde olabilir ancak her zaman kaşıntılı seyreder.

• Bebeklerde atopik dermatit: Bebeklerde sıklıkla döküntüler yanak bölgesinde görülür. Saçlı deri, yüz ve gövdede de döküntüler görülebilir. Genellikle cilt kuru, kaba ve kabuklu görünümdedir. Kabarcıklı ve akıntılı görünüm eşlik edebilir. Atopik dermatit bebeklerde huzursuzluk, ağlama ve uyku problemlerine neden olabilir. Yaygın atopik dermatit varlığında bozulmuş deri bariyeri ve kaşıma ikincil bakteriyel enfeksiyonlara da kolaylık sağlar.bebeklerde-atopik-dermatit
  • Çocuklarda atopik dermatit: Yaklaşık 2 yaş döneminden ergenlik dönemine uzanan süreçte başlayan atopik dermatit genellikle diz dirsek kıvrımlarında yerleşim gösterir. Boyun, el ve ayak bilekleri, kasık ve kalça kıvrımları da diğer sık görülen yerleşim yerlerindendir. Kaşıntıya kabuklu görünüm eşlik edebilir. Uzun süre kaşınmaya bağlı ciltte kalınlaşma ve kabalaşma, cilt renginde koyulaşma ya da açılma da izlenebilir.

atopik-dermatit-nedir-neden-olur

• Erişkinlerde atopik dermatit: Çok sık rastlanmasa da erişkinlik döneminde de atopik dermatit devam edebilir ya da 18 yaşından sonra da başlayabilir. Erişkin atopik dermatitte cilt hemen hemen her zaman çok kuru ve hassastır. El egzaması ve göz çevresi egzamasına diğer dönem lere göre sıkça rastlanır.

Atopik dermatit bulaşıcı mıdır?

Hayır, atopik dermatit bulaşıcı bir hastalık değildir.

Atopik dermatite neler neden olur?

Atopik dermatit, cilt bariyerinin fonksiyonlarını etkileyen bazı genler aracılığı ile ailesel olarak aktarılabilen, çevresel koşullar (nem, sıcaklık, çevre kirliliği) ve immün sistem (bağışıklık sistemi) aracılı pek çok faktörün ortaya çıkışını kolaylaştırdığı bir cilt hastalığıdır.

Kuru ve soğuk iklimler hastalığın ortaya çıkışını kolaylaştırırken ılık – nemli iklimlerde hastalığın gelişme olasılığını azaltacaktır.

İmmün sistem yanıtı atopik dermatit hastalarında normalden daha kolay uyarılabilmektedir, bu da günlük hayatta cildin tepki vermeyeceği miktarda polen, alerjen, toz gibi uyaranlara karşı aşırı yanıt verilmesine neden olmaktadır.

Ailede astım, alerjik nezle, atopik dermatit gibi hastalıklar görülen kişilerde atopik dermatit görülme ihtimali daha yüksektir. Ancak bu durum her zaman sadece kalıtım ile ilişkili olmayabilir. Yaşanılan çevrenin ve maruz kalınan faktörlerin de benzer olması hastalığın ortaya çıkışında önemli yer almaktadır.

Atopik dermatit nasıl tedavi edilir?

Atopik dermatit, ataklar ve iyilik dönemleri ile seyreden kronik bir hastalıktır. Hastalığın tedavisinde “kür sağlayabilen” bir yöntem bulunmasa da atakları önlemek, atak sıklığını azaltmak ve mevcut atağın iyileşmesini hızlandırmak mümkündür.

Atopik dermatiti kontrol altına almak için öneriler:

• Agresif cilt temizleme ürünlerinden ve davranışlarından kaçınılmalıdır.
  • Düzenli nemlendirici kullanılmalıdır.
  • Hekiminiz cilt bariyerinizi korumaya yardımcı özel banyo ve yıkama önerileri ve nemlendiricilerin kullanımı konusunda sizi bilgilendirecektir.
  • Her birey için atopik dermatiti tetikleyici faktörler farklılık gösterebilir. Bu nedenle kişinin hangi koşullar ile atak yaşadığını gözlemlemesi önemlidir.
  • Sıkça atopik dermatiti tetikleyen faktörler şunlardır:
  • Cilt bakım ürünleri
  • Ekstrem hava koşulları (sıcak veya soğuk)
  • Yünlü kıyafetler
  • Koku içeren deterjanlar
  • Parfüm
  • Enfeksiyonlar

Atopik dermatit tedavisinde cilt enfeksiyonlarının kontrolü:

Bozulan cilt bariyeri nedeniyle atopik dermatit hastalarında ikincil bakteriyel cilt enfeksiyonlarına sıkça rastlanır. Aktif enfeksiyonun varlığı da hastalığın iyileşmesinin önündeki engellerden biridir. Sınırlı alandaki cilt enfeksiyonlarında krem formunda antibiyotik ilaçlar kullanılabilirken yaygın enfeksiyonlarda sistemik antibiyotikler kullanılabilir ya da hekiminiz “bleach bath tedavisi” önerebilir.

Bleach bath tedavisi hakkında detaylı bilgi için: Bleach Bath Tedavisi

Atopik dermatit tedavisinde ilaçlar:

Atopik dermatit tedavisinde krem formunda ilaçlar, ağızdan alınan ya da enjeksiyon formunda bağışıklık sistemi düzenleyici ilaçlar ve ışık tedavisi (fototerapi) sıklıkla kullanılan yöntemler arasındadır.  İlaçların kullanım süresi ve tercih edilecek tedavi hastalığın şiddetine, yaygınlığına, hastanın kişisel özelliklerine göre özel olarak planlanır.